Monday, 4 April 2016

Engler rundt oss

I gĂ„r kveld da styrken tok slutt og motlĂžsheten tok over bestemte jeg meg for Ă„ ringe ammehjelpen. PĂ„ trĂ„den mĂžtte jeg en utrolig omtenksom ammehjelper som viste enorm omsorg. Det var ikke mĂ„te pĂ„ hvor flink hun skulle fĂ„ meg til Ă„ fĂžle og at jeg hadde gjort en enorm jobb for Ă„ ha holdt ut sĂ„ lenge. Hun trĂžstet meg og sa opplĂžftende ord, men hun ga seg ikke der. Innen 15 timer hadde hun fĂ„tt ordnet en time for meg pĂ„ ammepoleklinikken pĂ„ hospitalet i byen slik at jeg en gang for alle kan finne litt mer ut av hvorfor jeg er sĂ„ utsatt. Snakk om innsats! Takk til alle engler der ute som gĂ„r den ekstra milen for noen de ikke kjenner en gang. 


Sunday, 3 April 2016

Amming er no herk

DrĂžmmen om Ă„ amme lillegutt er slettes ikke lett Ă„ realisere. I hans 8ukers levetid har jeg vĂŠrt igjennom  4 brystbetennelser og utallige tilstoppede melkekjertler. Hver morgen jeg vĂ„kner opp og kjenner forferdelige smerter i brystet blir jeg like motlĂžs og emosjonelt kastet over bord. Det er hardt nĂ„r ting ikke gĂ„r som man Ăžnsker. FĂžrste barnet ble kun ammet 3 uker, og nĂ„ ser det ut som om andre man ikke fĂ„r morsmelk stort lenger. Rart at noe som virker sĂ„ relativt lett skal vĂŠre sĂ„ ufattelig vanskelig. Jeg  synes ikke mme er et dĂ„rlig alternativ til mat, men med fĂžrste tĂžtta sĂ„ fikk hun sĂ„ hard mage uansett hva jeg gjorde for Ă„ forebygge det og jeg er redd lillegutt fĂ„r de samme smertene. Det var lettere Ă„ avslutte ammingen med lillemor fordi der hadde jeg ikke noe valg, men nĂ„ sĂ„ kan man jobbe seg igjennom og "redde" ammingen. Men nĂ„r er nok nok? Jeg tĂ„ler smerte sĂ„ evig dĂ„rlig at grensen min er straks nĂ„dd. Jeg trodde aldri jeg ville like amming sĂ„ godt siden jeg nĂžt friheten av at Leah var flaskebarn, men jeg mĂ„ si at jeg har begynt Ă„ storkose meg med den kosen amming kan vĂŠre. Dette selv om det byr pĂ„ avbrytelser i middagen, slitsomme ammeposisjoner pĂ„ steder hvor det er veldig inconvenient Ă„ amme, generelle begrensninger og en del planlegging nĂ„r man skal reise. Noen er nok uenig at det krever planlegging, men jeg som har erfart begge deler, synes ikke at Ă„ fylle en termos med varmt vann og ha mme i en boks var store jobben. I hjertet vet jeg at jeg mĂ„ ta et valg snart. Det Ă„ gĂ„ Ă„ hangle mellom skal jeg fortsette eller avslutte amming funker ikke. Jeg kan i hvertfall vite med meg selv at forelĂžpig har jeg gjort mitt beste, og det er ingen som krever noe mer, foruten kung fu masters, der er det ingen ende...uansett sĂ„ kommer det til Ă„ ordne seg til slutt.