DrÞmmen om Ä amme lillegutt er slettes ikke lett Ä realisere. I hans 8ukers levetid har jeg vÊrt igjennom 4 brystbetennelser og utallige tilstoppede melkekjertler. Hver morgen jeg vÄkner opp og kjenner forferdelige smerter i brystet blir jeg like motlÞs og emosjonelt kastet over bord. Det er hardt nÄr ting ikke gÄr som man Þnsker. FÞrste barnet ble kun ammet 3 uker, og nÄ ser det ut som om andre man ikke fÄr morsmelk stort lenger. Rart at noe som virker sÄ relativt lett skal vÊre sÄ ufattelig vanskelig. Jeg synes ikke mme er et dÄrlig alternativ til mat, men med fÞrste tÞtta sÄ fikk hun sÄ hard mage uansett hva jeg gjorde for Ä forebygge det og jeg er redd lillegutt fÄr de samme smertene. Det var lettere Ä avslutte ammingen med lillemor fordi der hadde jeg ikke noe valg, men nÄ sÄ kan man jobbe seg igjennom og "redde" ammingen. Men nÄr er nok nok? Jeg tÄler smerte sÄ evig dÄrlig at grensen min er straks nÄdd. Jeg trodde aldri jeg ville like amming sÄ godt siden jeg nÞt friheten av at Leah var flaskebarn, men jeg mÄ si at jeg har begynt Ä storkose meg med den kosen amming kan vÊre. Dette selv om det byr pÄ avbrytelser i middagen, slitsomme ammeposisjoner pÄ steder hvor det er veldig inconvenient Ä amme, generelle begrensninger og en del planlegging nÄr man skal reise. Noen er nok uenig at det krever planlegging, men jeg som har erfart begge deler, synes ikke at Ä fylle en termos med varmt vann og ha mme i en boks var store jobben. I hjertet vet jeg at jeg mÄ ta et valg snart. Det Ä gÄ Ä hangle mellom skal jeg fortsette eller avslutte amming funker ikke. Jeg kan i hvertfall vite med meg selv at forelÞpig har jeg gjort mitt beste, og det er ingen som krever noe mer, foruten kung fu masters, der er det ingen ende...uansett sÄ kommer det til Ä ordne seg til slutt.

No comments:
Post a Comment