I gÄr kveld da styrken tok slutt og motlÞsheten tok over bestemte jeg meg for Ä ringe ammehjelpen. PÄ trÄden mÞtte jeg en utrolig omtenksom ammehjelper som viste enorm omsorg. Det var ikke mÄte pÄ hvor flink hun skulle fÄ meg til Ä fÞle og at jeg hadde gjort en enorm jobb for Ä ha holdt ut sÄ lenge. Hun trÞstet meg og sa opplÞftende ord, men hun ga seg ikke der. Innen 15 timer hadde hun fÄtt ordnet en time for meg pÄ ammepoleklinikken pÄ hospitalet i byen slik at jeg en gang for alle kan finne litt mer ut av hvorfor jeg er sÄ utsatt. Snakk om innsats! Takk til alle engler der ute som gÄr den ekstra milen for noen de ikke kjenner en gang.
Rebekkas Innsiktđ
Hei og velkommen til Rebekkas Innsiktđ . Det er veldig hyggelig at du tar turen innom og jeg hĂ„per du finner noe her som er relevant for deg.
Monday, 4 April 2016
Sunday, 3 April 2016
Amming er no herk
DrÞmmen om Ä amme lillegutt er slettes ikke lett Ä realisere. I hans 8ukers levetid har jeg vÊrt igjennom 4 brystbetennelser og utallige tilstoppede melkekjertler. Hver morgen jeg vÄkner opp og kjenner forferdelige smerter i brystet blir jeg like motlÞs og emosjonelt kastet over bord. Det er hardt nÄr ting ikke gÄr som man Þnsker. FÞrste barnet ble kun ammet 3 uker, og nÄ ser det ut som om andre man ikke fÄr morsmelk stort lenger. Rart at noe som virker sÄ relativt lett skal vÊre sÄ ufattelig vanskelig. Jeg synes ikke mme er et dÄrlig alternativ til mat, men med fÞrste tÞtta sÄ fikk hun sÄ hard mage uansett hva jeg gjorde for Ä forebygge det og jeg er redd lillegutt fÄr de samme smertene. Det var lettere Ä avslutte ammingen med lillemor fordi der hadde jeg ikke noe valg, men nÄ sÄ kan man jobbe seg igjennom og "redde" ammingen. Men nÄr er nok nok? Jeg tÄler smerte sÄ evig dÄrlig at grensen min er straks nÄdd. Jeg trodde aldri jeg ville like amming sÄ godt siden jeg nÞt friheten av at Leah var flaskebarn, men jeg mÄ si at jeg har begynt Ä storkose meg med den kosen amming kan vÊre. Dette selv om det byr pÄ avbrytelser i middagen, slitsomme ammeposisjoner pÄ steder hvor det er veldig inconvenient Ä amme, generelle begrensninger og en del planlegging nÄr man skal reise. Noen er nok uenig at det krever planlegging, men jeg som har erfart begge deler, synes ikke at Ä fylle en termos med varmt vann og ha mme i en boks var store jobben. I hjertet vet jeg at jeg mÄ ta et valg snart. Det Ä gÄ Ä hangle mellom skal jeg fortsette eller avslutte amming funker ikke. Jeg kan i hvertfall vite med meg selv at forelÞpig har jeg gjort mitt beste, og det er ingen som krever noe mer, foruten kung fu masters, der er det ingen ende...uansett sÄ kommer det til Ä ordne seg til slutt.
Monday, 7 March 2016
Mirakler skjer
29 januar fikk vi et nytt tilskudd til familien - vÄr Theo. Men jeg skal ikke si sÄ mue om han i denne omgang, men heller litt om tiden etter fÞdsel. Jeg hadde mitt andre keisersnitt, men denne gangen var det mer planlagt, da fÞdsel ikke begynte av seg selv og heller ikke med litt hjelp. Jeg gruet meg til spinalbedÞvelse. Ga seg fordi jeg var sikker pÄ at det ville vÊre grusomt vondt slik som sist. Jeg hadde delvis rett. De akutte luftsmertene er til Ä dÞ av, men de ga seg heldigvis etter to dager. Det var da jeg ogsÄ trappet ned pÄ smertelindring og oppdaget at selv sÄret ikke gjore pÄ langt nÊr sÄ vondt som fÞrstefÞdte. Jeg var sÄ overrasket og kunne ikke tro at det kunne vÊre sÄ stor forskjell fra katastrofesnitt og planlagt kesiersnitt. Allikevel er tiden etter enhver operasjon krevende. Da jeg kom hjem holdt jeg sengen mye den fÞrste uken. Deretter prÞvde jeg Ä gjÞre litt mer og litt mer. 5 uker etter fÞdsel hadde familien hvert igjennom omgangsyken i to runder, urinveisinfeksjon, Þyebetennelse, brystbetennelse ganger 2, tette melkeganger ganger 4, trÞske, intense nerveplager, beskjed fra legen om kronisk sykdom og diverse triste nyheter fra eksernfamilien. Det er rart at nÄr ting fÞrst skal bli tungt sÄ blir det utrolig tungt. Kort sagt sÄ sa kroppen og psyken stopp. Jeg vendte meg til mannen min Ä sa " nÄ trenger jeg et mirakel". Jeg spurte min svoger Joakim og mannen min om en prestedÞmsvelsignelse. En slik velsignelse innebÊrer at Adrian og Joakim legger sine hender pÄ mitt hode og gir meg en velsignelse i Kristus sitt navn. Det betyr at de utfÞrer noe pÄ vegne av Gud, slik som Kristus gjorda da han helbredet mange i sin levetid. PÄ tidspunktet jeg fikk velsignelsen hadde jeg pÄbegynt brystbetennelse nr 2, var helt utslitt fysisk til tÄrer og jeg holdt ikke ut nerveplagene i huden pÄ magen lenger. Etter velsignelsen var utfÞrt og mange fine ting ble sagt gikk fÞlte jeg meg emosjonelt bedre. Et par timer senere gikk jeg til sengs. Neste morgen innsÄ jeg at noe var annerledes. For det fÞrste var brystbetennelsen borte! Og noe fÞltes annerledes i magen. Jeg tok pÄ klÊr Ä innsÄ at det gjorde ikke sÄ fryktelig vondt i huden over sÄret, der nervene torturerte. Theo kunne vÊre borti med fÞttene uten at jeg hurtig fjernet de, Leah sine tilfeldige "hoppe borti" ble ikke repondert med et stort gjesp av smerte og jeg kunne ikke annet enn Ä erkjenne at Gud hadde sett meg og lettet mine smerte. Et Mirakel hadde funnet sted. Fordi tro meg, de nevesmertene er ikke noe som gir seg over natten!
Sunday, 3 January 2016
15 dager til termin
Takk og lov for at julen var her!
De siste ukene av graviditeten hadde nok gÄtt sykt tregt om det ikke hadde vÊrt for at tiden ble brukt opp pÄ mye god matlaging, familie tid, vasking, og hyggelige aktiviteter.
Jeg har fortsatt utsatt Ä pakke sykehusbagen fordi det fÞles litt uvirkelig at jeg skal straks fÄ et barn til. Det kjennes jo godt pÄ kroppen og ungen er ikke akkurat svak inni magen! Men allikevel sÄ har det ikke blitt skikkelig registrert i hjernebarken at nÄ skjer det faktsisk straks at en person til skal bli en del av familien. FÞrste fÞdsel var ikke akkurat en lett prosedyre og det er vanskelig Ä forestille seg at det faktisk skal gÄ bedre denne gangen, men jeg har et lite lys av hÄp om at fÞdsels forberedenede akupunkturen har hjulpet. Det har i allefall gjort underverker for bekkenlÞsning smertene. Det er helt himmelsk Ä fÄ nÄler stukket i ben og, armer og fÞtter..rart nok :)
Skitt fiske sier jeg bare..
De siste ukene av graviditeten hadde nok gÄtt sykt tregt om det ikke hadde vÊrt for at tiden ble brukt opp pÄ mye god matlaging, familie tid, vasking, og hyggelige aktiviteter.
Jeg har fortsatt utsatt Ä pakke sykehusbagen fordi det fÞles litt uvirkelig at jeg skal straks fÄ et barn til. Det kjennes jo godt pÄ kroppen og ungen er ikke akkurat svak inni magen! Men allikevel sÄ har det ikke blitt skikkelig registrert i hjernebarken at nÄ skjer det faktsisk straks at en person til skal bli en del av familien. FÞrste fÞdsel var ikke akkurat en lett prosedyre og det er vanskelig Ä forestille seg at det faktisk skal gÄ bedre denne gangen, men jeg har et lite lys av hÄp om at fÞdsels forberedenede akupunkturen har hjulpet. Det har i allefall gjort underverker for bekkenlÞsning smertene. Det er helt himmelsk Ä fÄ nÄler stukket i ben og, armer og fÞtter..rart nok :)
Skitt fiske sier jeg bare..
Saturday, 12 December 2015
MÄl for livet
NÄ er det hele 5 uker og 3 dager til termin. Adrian og jeg er utrolig nysgjerrige pÄ om det blir en jente eller gutt. For det meste har jeg tenkt at det kommer nok en jente til, men i den siste tiden har det begynt Ä smyge seg inn tanker om at det kanskje er en gutt.
Desember er en mÄned som vekker mange tanker. Det er siste mnd av Äret og ofte reflekterer man tilbake pÄ tiden som har sust forbi atter en gang. For tiden studerer jeg master: Childhood studies, pÄ NTNU. Derfor er desember ogsÄ en veldig hektisk tid da 4 eksamener skal utfÞres. ForelÞpig er to overstÄtt, men det er ikke tid enda for Ä puste lettet ut.
NÄr jeg ser tilbake gjennom de siste 11 mnd tenker jeg pÄ hvor heldig jeg er som fÄr bo trygt og gunstig Þkonomiskt med min crazye ektemann og en solstrÄle av en datter. à ret som har vÊrt, har gitt meg muligheten til Ä bli Adjunkt, som betyr at jeg er ferdig utdannet lÊrer. Det var strevsomt Ä ta Äret med pedagogikk, men sÄÄ verdt det da vitnemÄlet var pÄ plass. Pga av utdannelsen kan jeg puste lettet ut Ä vite at jeg kan stÞtte min bedre halvdel Þkonomisk, oppnÄdd personlig trygghet med et hint av Þkt selvtillit samt gleden av at jeg fÞler jeg kan vÊre en bedre mor med de tilegnende kunnskapene.
à ret har ogsÄ bydd pÄ enorm personlig vekst. I vÄrest opplevde jeg noen personlige utfordringer som jeg gjerne ville legge over pÄ Adrian, men skjÞnte at eneste mÄten Ä lÞse de pÄ var Ä gÄ inn i meg selv.. Problemet var at jeg ikke klarte Ä reflektere til Ä finne noen lÞsning, jeg kunne kun se ytre faktorer som skylden. Etter Ä ha snakket mye med Gud om problematikken, kom jeg til punktet hvor jeg sa at nÄ var jeg klar for Ä forstÄ og se hva jeg trengte Ä endre... And lo and behold, Gud var ikke sen til Ä gi veiledning. Opplevelsen var fenomenal! Gud er en fantastisk lÊremester og er det noe jeg har erfart mye, sÄ er det at han bryr seg om livet mitt og ditt og alle andres.
De mÄl jeg har satt meg for bÄde langtidsmessig og kortidsmessig sikt, preger hverdagen enormt. Det er lett Ä falle i gruven at man blir blind for smÄ gleder i den okkuperte dagen. Der er Leah et veldig godt eksempel som hjelper mor Ä nyte de korte nydelige Þyeblikkene samnt Ä stoppe opp for Ä observere. Det Ä jobbe mot et mÄl er utrolig givende og Þyeblikket det er oppnÄdd gir ubeskrivelig mestringsfÞlelse og tilfredstillelse i tillegg til at man har lÊrt masse langs veien. Hvis man slutter Ä tilegne seg kunnskap, sÄ slutter man Ä eksistere!
NÄ som 2016 er rett rundt hjÞrnet er det nye mÄl som stÄr for tur. Nr 1 er Ä overleve fÞdsel i januar, sÄ fullfÞre 4 fag i masteren,. Viktigst av alt sÄ er mÄlet om Ä gi Adrian, Leah og lille trille et gledelig Är fylt med morsomheter, smil, rampestreker og alt som en kone og mor kan gi
NÄ er det hele 5 uker og 3 dager til termin. Adrian og jeg er utrolig nysgjerrige pÄ om det blir en jente eller gutt. For det meste har jeg tenkt at det kommer nok en jente til, men i den siste tiden har det begynt Ä smyge seg inn tanker om at det kanskje er en gutt.
Desember er en mÄned som vekker mange tanker. Det er siste mnd av Äret og ofte reflekterer man tilbake pÄ tiden som har sust forbi atter en gang. For tiden studerer jeg master: Childhood studies, pÄ NTNU. Derfor er desember ogsÄ en veldig hektisk tid da 4 eksamener skal utfÞres. ForelÞpig er to overstÄtt, men det er ikke tid enda for Ä puste lettet ut.
NÄr jeg ser tilbake gjennom de siste 11 mnd tenker jeg pÄ hvor heldig jeg er som fÄr bo trygt og gunstig Þkonomiskt med min crazye ektemann og en solstrÄle av en datter. à ret som har vÊrt, har gitt meg muligheten til Ä bli Adjunkt, som betyr at jeg er ferdig utdannet lÊrer. Det var strevsomt Ä ta Äret med pedagogikk, men sÄÄ verdt det da vitnemÄlet var pÄ plass. Pga av utdannelsen kan jeg puste lettet ut Ä vite at jeg kan stÞtte min bedre halvdel Þkonomisk, oppnÄdd personlig trygghet med et hint av Þkt selvtillit samt gleden av at jeg fÞler jeg kan vÊre en bedre mor med de tilegnende kunnskapene.
à ret har ogsÄ bydd pÄ enorm personlig vekst. I vÄrest opplevde jeg noen personlige utfordringer som jeg gjerne ville legge over pÄ Adrian, men skjÞnte at eneste mÄten Ä lÞse de pÄ var Ä gÄ inn i meg selv.. Problemet var at jeg ikke klarte Ä reflektere til Ä finne noen lÞsning, jeg kunne kun se ytre faktorer som skylden. Etter Ä ha snakket mye med Gud om problematikken, kom jeg til punktet hvor jeg sa at nÄ var jeg klar for Ä forstÄ og se hva jeg trengte Ä endre... And lo and behold, Gud var ikke sen til Ä gi veiledning. Opplevelsen var fenomenal! Gud er en fantastisk lÊremester og er det noe jeg har erfart mye, sÄ er det at han bryr seg om livet mitt og ditt og alle andres.
De mÄl jeg har satt meg for bÄde langtidsmessig og kortidsmessig sikt, preger hverdagen enormt. Det er lett Ä falle i gruven at man blir blind for smÄ gleder i den okkuperte dagen. Der er Leah et veldig godt eksempel som hjelper mor Ä nyte de korte nydelige Þyeblikkene samnt Ä stoppe opp for Ä observere. Det Ä jobbe mot et mÄl er utrolig givende og Þyeblikket det er oppnÄdd gir ubeskrivelig mestringsfÞlelse og tilfredstillelse i tillegg til at man har lÊrt masse langs veien. Hvis man slutter Ä tilegne seg kunnskap, sÄ slutter man Ä eksistere!
NÄ som 2016 er rett rundt hjÞrnet er det nye mÄl som stÄr for tur. Nr 1 er Ä overleve fÞdsel i januar, sÄ fullfÞre 4 fag i masteren,. Viktigst av alt sÄ er mÄlet om Ä gi Adrian, Leah og lille trille et gledelig Är fylt med morsomheter, smil, rampestreker og alt som en kone og mor kan gi
Subscribe to:
Posts (Atom)

