Monday, 4 April 2016

Engler rundt oss

I gĂ„r kveld da styrken tok slutt og motlĂžsheten tok over bestemte jeg meg for Ă„ ringe ammehjelpen. PĂ„ trĂ„den mĂžtte jeg en utrolig omtenksom ammehjelper som viste enorm omsorg. Det var ikke mĂ„te pĂ„ hvor flink hun skulle fĂ„ meg til Ă„ fĂžle og at jeg hadde gjort en enorm jobb for Ă„ ha holdt ut sĂ„ lenge. Hun trĂžstet meg og sa opplĂžftende ord, men hun ga seg ikke der. Innen 15 timer hadde hun fĂ„tt ordnet en time for meg pĂ„ ammepoleklinikken pĂ„ hospitalet i byen slik at jeg en gang for alle kan finne litt mer ut av hvorfor jeg er sĂ„ utsatt. Snakk om innsats! Takk til alle engler der ute som gĂ„r den ekstra milen for noen de ikke kjenner en gang. 


Sunday, 3 April 2016

Amming er no herk

DrĂžmmen om Ă„ amme lillegutt er slettes ikke lett Ă„ realisere. I hans 8ukers levetid har jeg vĂŠrt igjennom  4 brystbetennelser og utallige tilstoppede melkekjertler. Hver morgen jeg vĂ„kner opp og kjenner forferdelige smerter i brystet blir jeg like motlĂžs og emosjonelt kastet over bord. Det er hardt nĂ„r ting ikke gĂ„r som man Ăžnsker. FĂžrste barnet ble kun ammet 3 uker, og nĂ„ ser det ut som om andre man ikke fĂ„r morsmelk stort lenger. Rart at noe som virker sĂ„ relativt lett skal vĂŠre sĂ„ ufattelig vanskelig. Jeg  synes ikke mme er et dĂ„rlig alternativ til mat, men med fĂžrste tĂžtta sĂ„ fikk hun sĂ„ hard mage uansett hva jeg gjorde for Ă„ forebygge det og jeg er redd lillegutt fĂ„r de samme smertene. Det var lettere Ă„ avslutte ammingen med lillemor fordi der hadde jeg ikke noe valg, men nĂ„ sĂ„ kan man jobbe seg igjennom og "redde" ammingen. Men nĂ„r er nok nok? Jeg tĂ„ler smerte sĂ„ evig dĂ„rlig at grensen min er straks nĂ„dd. Jeg trodde aldri jeg ville like amming sĂ„ godt siden jeg nĂžt friheten av at Leah var flaskebarn, men jeg mĂ„ si at jeg har begynt Ă„ storkose meg med den kosen amming kan vĂŠre. Dette selv om det byr pĂ„ avbrytelser i middagen, slitsomme ammeposisjoner pĂ„ steder hvor det er veldig inconvenient Ă„ amme, generelle begrensninger og en del planlegging nĂ„r man skal reise. Noen er nok uenig at det krever planlegging, men jeg som har erfart begge deler, synes ikke at Ă„ fylle en termos med varmt vann og ha mme i en boks var store jobben. I hjertet vet jeg at jeg mĂ„ ta et valg snart. Det Ă„ gĂ„ Ă„ hangle mellom skal jeg fortsette eller avslutte amming funker ikke. Jeg kan i hvertfall vite med meg selv at forelĂžpig har jeg gjort mitt beste, og det er ingen som krever noe mer, foruten kung fu masters, der er det ingen ende...uansett sĂ„ kommer det til Ă„ ordne seg til slutt. 

Monday, 7 March 2016

Mirakler skjer

29 januar fikk vi et nytt tilskudd til familien - vĂ„r Theo. Men jeg skal ikke si sĂ„ mue om han i denne omgang, men heller litt om tiden etter fĂždsel. Jeg hadde mitt andre keisersnitt, men denne gangen var det mer planlagt, da fĂždsel ikke begynte av seg selv og heller ikke med litt hjelp. Jeg gruet meg til spinalbedĂžvelse. Ga seg fordi jeg var sikker pĂ„ at det ville vĂŠre grusomt vondt slik som sist. Jeg hadde delvis rett. De akutte luftsmertene er til Ă„ dĂž av, men de ga seg heldigvis etter to dager. Det var da jeg ogsĂ„ trappet ned pĂ„ smertelindring og oppdaget at selv sĂ„ret ikke gjore pĂ„ langt nĂŠr sĂ„ vondt som fĂžrstefĂždte. Jeg var sĂ„ overrasket og kunne ikke tro at det kunne vĂŠre sĂ„ stor forskjell fra katastrofesnitt og planlagt kesiersnitt. Allikevel er tiden etter enhver operasjon krevende. Da jeg kom hjem holdt jeg sengen mye den fĂžrste uken. Deretter prĂžvde jeg Ă„ gjĂžre litt mer og litt mer. 5 uker etter fĂždsel hadde familien hvert igjennom omgangsyken i to runder, urinveisinfeksjon, Ăžyebetennelse, brystbetennelse ganger 2, tette melkeganger ganger 4, trĂžske, intense nerveplager, beskjed fra legen om kronisk sykdom og diverse triste nyheter fra eksernfamilien. Det er rart at nĂ„r ting fĂžrst skal bli tungt sĂ„ blir det utrolig tungt. Kort sagt sĂ„ sa kroppen og psyken stopp. Jeg vendte meg til mannen min Ă„ sa " nĂ„ trenger jeg et mirakel". Jeg spurte min svoger Joakim og mannen min om en prestedĂžmsvelsignelse. En slik velsignelse innebĂŠrer at Adrian og Joakim legger sine hender pĂ„ mitt hode og gir meg en velsignelse i Kristus sitt navn. Det betyr at de utfĂžrer noe pĂ„ vegne av Gud, slik som Kristus gjorda da han helbredet mange i sin levetid. PĂ„ tidspunktet jeg fikk velsignelsen hadde jeg pĂ„begynt brystbetennelse nr 2, var helt utslitt fysisk til tĂ„rer og jeg holdt ikke ut nerveplagene i huden pĂ„ magen lenger. Etter velsignelsen var utfĂžrt og mange fine ting ble sagt gikk fĂžlte jeg meg emosjonelt bedre. Et par timer senere gikk jeg til sengs. Neste morgen innsĂ„ jeg at noe var annerledes. For det fĂžrste var brystbetennelsen borte! Og noe fĂžltes annerledes i magen. Jeg tok pĂ„ klĂŠr Ă„ innsĂ„ at det gjorde ikke sĂ„ fryktelig vondt i huden over sĂ„ret, der nervene torturerte. Theo kunne vĂŠre borti med fĂžttene uten at jeg hurtig fjernet de, Leah sine tilfeldige "hoppe borti" ble ikke repondert med et stort gjesp av smerte og jeg kunne ikke annet enn Ă„ erkjenne at Gud hadde sett meg og lettet mine smerte. Et Mirakel hadde funnet sted. Fordi tro meg, de nevesmertene er ikke noe som gir seg over natten! 

Sunday, 3 January 2016

15 dager til termin

Takk og lov for at julen var her!
De siste ukene av graviditeten hadde nok gÄtt sykt tregt om det ikke hadde vÊrt for at tiden ble brukt opp pÄ mye god matlaging, familie tid, vasking, og hyggelige aktiviteter.
Jeg har fortsatt utsatt Ä pakke sykehusbagen fordi det fÞles litt uvirkelig at jeg skal straks fÄ et barn til. Det kjennes jo godt pÄ kroppen og ungen er ikke akkurat svak inni magen! Men allikevel sÄ har det ikke blitt skikkelig registrert i hjernebarken at nÄ skjer det faktsisk straks at en person til skal bli en del av familien. FÞrste fÞdsel var ikke akkurat en lett prosedyre og det er vanskelig Ä forestille seg at det faktisk skal gÄ bedre denne gangen, men jeg har et lite lys av hÄp om at fÞdsels forberedenede akupunkturen har hjulpet. Det har i allefall gjort underverker for bekkenlÞsning smertene. Det er helt himmelsk Ä fÄ nÄler stukket i ben og, armer og fÞtter..rart nok :)

Skitt fiske sier jeg bare.. 

Saturday, 12 December 2015

MÄl for livet

NÄ er det hele 5 uker og 3 dager til termin. Adrian og jeg er utrolig nysgjerrige pÄ om det blir en jente eller gutt. For det meste har jeg tenkt at det kommer nok en jente til, men i den siste tiden har det begynt Ä smyge seg inn tanker om at det kanskje er en gutt.

Desember er en mÄned som vekker mange tanker. Det er siste mnd av Äret og ofte reflekterer man tilbake pÄ tiden som har sust forbi atter en gang. For tiden studerer jeg master: Childhood studies, pÄ NTNU. Derfor er desember ogsÄ en veldig hektisk tid da 4 eksamener skal utfÞres. ForelÞpig er to overstÄtt, men det er ikke tid enda for Ä puste lettet ut.

NĂ„r jeg ser tilbake gjennom de siste 11 mnd tenker jeg pĂ„ hvor heldig jeg er som fĂ„r bo trygt og gunstig Ăžkonomiskt med min crazye ektemann og en solstrĂ„le av en datter. Året som har vĂŠrt, har gitt meg muligheten til Ă„ bli Adjunkt, som betyr at jeg er ferdig utdannet lĂŠrer. Det var strevsomt Ă„ ta Ă„ret med pedagogikk, men sÄÄ verdt det da vitnemĂ„let var pĂ„ plass. Pga av utdannelsen kan jeg puste lettet ut Ă„ vite at jeg kan stĂžtte min bedre halvdel Ăžkonomisk, oppnĂ„dd personlig trygghet med et hint av Ăžkt selvtillit samt gleden av at jeg fĂžler jeg kan vĂŠre en bedre mor med de tilegnende kunnskapene.

Året har ogsĂ„ bydd pĂ„ enorm personlig vekst. I vĂ„rest opplevde jeg noen personlige utfordringer som jeg gjerne ville legge over pĂ„ Adrian, men skjĂžnte at eneste mĂ„ten Ă„ lĂžse de pĂ„ var Ă„ gĂ„ inn i meg selv.. Problemet var at jeg ikke klarte Ă„ reflektere til Ă„ finne noen lĂžsning, jeg kunne kun se ytre faktorer som skylden. Etter Ă„ ha snakket mye med Gud om problematikken, kom jeg til punktet hvor jeg sa at nĂ„ var jeg klar for Ă„ forstĂ„ og se hva jeg trengte Ă„ endre... And lo and behold, Gud var ikke sen til Ă„ gi veiledning. Opplevelsen var fenomenal! Gud er en fantastisk lĂŠremester og er det noe jeg har erfart mye, sĂ„ er det at han bryr seg om livet mitt og ditt og alle andres.

De mÄl jeg har satt meg for bÄde langtidsmessig og kortidsmessig sikt, preger hverdagen enormt. Det er lett Ä falle i gruven at man blir blind for smÄ gleder i den okkuperte dagen. Der er Leah et veldig godt eksempel som hjelper mor Ä nyte de korte nydelige Þyeblikkene samnt Ä stoppe opp for Ä observere. Det Ä jobbe mot et mÄl er utrolig givende og Þyeblikket det er oppnÄdd gir ubeskrivelig mestringsfÞlelse og tilfredstillelse i tillegg til at man har lÊrt masse langs veien. Hvis man slutter Ä tilegne seg kunnskap, sÄ slutter man Ä eksistere!

NÄ som 2016 er rett rundt hjÞrnet er det nye mÄl som stÄr for tur. Nr 1 er Ä overleve fÞdsel i januar, sÄ fullfÞre 4 fag i masteren,. Viktigst av alt sÄ er mÄlet om Ä gi Adrian, Leah og lille trille et gledelig Är fylt med morsomheter, smil, rampestreker og alt som en kone og mor kan gi